پایان اردوهای آشنایی با مواریث تاریخی و تمدنی در نیم‌سال جاری - بازدیدهای جداگانه از مواریث تاریخی و تمدنی استان‌های زنجان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی

با برگزاری بازدیدهای جداگانه از مواریث تاریخی و تمدنی استان‌های زنجان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردوهای مختص آشنایی دانشجویان با مواریث تاریخی و تمدنی کشور در ترم جاری به پایان رسید.

به گزارش معاونت دانشجویی و فرهنگی، دکتر منوچهر جهانیان، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای اجرای مناسب اردوهای فرهنگی با اهداف علمی به مقاصدی که دانشجویان را با داشته‌ها تاریخی و مواریث کشور کهنسال ایران آشنا کند، افزود: در این راستا، بازدید علمی- آموزشی دانشجویان از مواریث تاریخی و تمدنی استان‌های زنجان و آذربایجان غربی ویژه دانشجویان رشته‌های هنر دانشگاه علم و فرهنگ به همت انجمن علمی– دانشجویی نقاشی به مدت سه روز از تاریخ ۳ تا ۶ خرداد با راهنمایی دکتر علی‌اصغر میرزایی مهر، عضو هیئت‌علمی گروه نقاشی و با حضور ۴۲ نفر از دانشجویان برگزار شد.
همچنین بازدید علمی- آموزشی ویژه دانشجویان رشته‌های هنر دانشگاه علم و فرهنگ به مدت سه‌ روز از تاریخ ۱۳ تا ۱۹ خرداد با راهنمایی الهام سعدی، مدرس گروه نقاشی و با حضور ۳۰ نفر از دانشجویان برگزار شد که این بازدید چهارروزه به همت انجمن علمی- دانشجویی نقاشی ایرانی/ هنرهای اسلامی ویژه دانشجویان هنر و با درنظرگرفتن رشته‌های مختلف هنری با برنامه‌ای پژوهش‌محور و با هدف تقویت آموختن و پژوهش در خصوص آثار هنری این استان و آشنایی با ابنیه تاریخی آن برگزار شد. همچنین، دیدار و گفتگوی صمیمانه دانشجویان با حجت‌الاسلام رسول برگی، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز و دکتر محمدرضا عیوضی، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در محل شهرداری تبریز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این اردوی فرهنگی بود.
دکتر منوچهر جهانیان با اشاره به ضرورت آشنایی دانشجویان با مکان‌های فرهنگی و تاریخی کشور در کنار آموزش‌های دانشگاهی، افزود: آشنایی دانشجویان با مواریث تاریخی و تمدنی فرهنگی و معماران، طراحان، صنعتکاران و هنرمندانی که در ادوار تاریخی این سرزمین پر از فر و شکوه می‌زیسته‌اند و آثارشان اکنون بر تارک آثار معماری و هنری جهان می‌درخشد، موجب الگوسازی برای استعدادهای جوان و کمک به رشد شخصیتی در تمام ابعاد فرهنگی، علمی و فناورانه است و ازاین‌رو، این برنامه‌های فرهنگی از برنامه‌های حائز اهمیت معاونت دانشجویی و فرهنگی است که با غنای کمی و کیفی در ترم‌ آتی نیز پیگیری خواهد شد.
گفتنی است بازدید سه‌روزه استان‌های زنجان و آذربایجان غربی به دیدار دانشجویان از بنای آرامگاهی پیراحمد ابهر و تزئینات و سرداب آن، موزه باستان‌شناسی شهرستان ابهر و روستای با بافت قدیمی و خشتی سجاس در شهرستان خدابنده و مسجد جامع این منطقه و بررسی کتیبه‌های آن اختصاص داشت. بازدید از مجموعه آیینی تخت سلیمان و آتشکده آذرگشسب ازجمله برنامه روز دوم بود که از این مکان و آثار و بناهای مربوط به دوره‌های هخامنشی، اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مغول و موزه در این محل بازدید شد. بررسی‌های معمارانه، بیان و تحلیل روایات و اسطوره‌های مربوط به این مکان، بررسی سنگ‌های آذرین در این مکان و ارزیابی‌های باستان‌شناسی مبتنی بر این موضوع نیز نیز ازجمله برنامه‌های روز دوم بود و برنامه روز سوم به دیدن گنبد سلطانیه یکی از آثار جهانی ایران و بزرگ‌ترین گنبد جهان اسلام و بررسی معماری، تزئینات و تاریخچه آن و دیدار از مقبره اژدرها و کوه سنگی اختصاص داشت.
همچنین، در بازدید از استان آذربایجان شرقی، دانشجویان در اولین روز از این اردو، از عمارت‌های قاجاری ازجمله خانه‌موزه قاجار، خانه حریری و عمارت ساعت بازدید کردند. آشنایی با معماری و عناصر و تزئینات قاجاری متأثر از معماری اروپایی و آشنایی با یکی از بهترین نمونه‌های نقاشی شاه‌نشین در خانه حریری ازجمله برنامه‌‌های این روز بود. بازدید از شهری مرزی جلفا و بنای کلیسای سنت‌‎استپانوس ازجمله بازدیدهای روز دوم بود. بررسی شیوه معماری دژمانند و گنبد ‌شانزده‌ضلعی با حجاری‌های به‌کاررفته ازجمله مباحث آموزشی این بازدید بود و در ادامه از آسیاب خرابه بازدید شد.
سومین روز سفر به شهرستان مراغه اختصاص داشت که مهم‌ترین برج‌های دوره سلجوقی و ایلخانی در آن واقع است. این برج‌ها شامل گنبد سرخ، گنبد کبود و گنبد غفاریه است که سنگ بنای برخی از تحولات معماری ایران مدیون حضور این ابنیه است. هدف از بازدید این ابنیه آشنایی با آجرکاری و تلفیق آن با کاشی به‌کاررفته در آن است که در نوع خود، کم‌نظیرترین معماری دوره اسلامی به شمار می‌رود.

در ادامه بازدید شهر مراغه، از رصدخانه آن که یکی از مراکز مهم آموزشی و علمی دوره ایلخانان بود، بازدید شد و در روز پایانی سفر، تمام تمرکز اصلی بر آشنایی با مسجد کبود و موزه عصر آهن اختصاص یافت. مسجد کبود که از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام است با عنوان نگین فیروزه شهرت جهانی یافته که هدف از بازدید این مجموعه مسجد عمارت آشنایی با تنوع و ظرافت در کاشی‌کاری و خطوط به‌کاررفته در آن و به ویژه طیف رنگی لاجورد در آن‌ها بود. در انتهای روز چهارم از بازار قدیم تبریز بازدید شد.
مقرر است تا گزارش کامل این سفرها در قالب ویژه‌نامه‌هایی مجزا چاپ و منتشر شود.

دانشگاه علم و فرهنگ

دانشگاه علم و فرهنگ دانشگاه علم و فرهنگ

دانشگاه علم و فرهنگ

دانشگاه علم و فرهنگ